الجمعة، 22 يوليو 2011

بعد طول غياب نتحدث من جديد

ثماني سنوات مرت لم تجمعنا خلالها الا لحظات معدوده لم اذكر اني تحدثت خلالها بضع كلمات معها كلما كنت اتذكرها كنت اقسم بالله اني لن اتحدث اليها مره اخري ولن اسامحها ابدا وعدت سنه تجر سنه الي ان اصبحت ثماني سنوات والحال يتكرر والوضع قائم وكل منا في مكان لا يعرف عن الاخر شئ ربما نسيتها وربما نسيتني ومنذ فتره بدات ابحث عن اصدقاء الدراسه فوجدت اني لم اكن مقربه من الكثير فكانت دنيتي تقتصر علي انا وحدي والقليل الذي اخذته الحياه الان الي ابعد المسافات وجاءت في بالي زكراها فقد كانت في وقت اقرب صديقه محببه الي قلبي ولكن حدث ما حدث وما لا اتذكره الان وافترقنا وبعد ثمان سنوات تذكرتها وبدات ابحث عنها لا اعرف لماذا فكل مره اتذكرها كنت اشعر بضيق من نفسي وبعد كل هذه السنين فجادلتني نفسي كثيرا فعجبت لحالي ايه قسوه امتلكها وانا من يتحدث عن الاحساس فرجعت بذاكرتي للخلف وجدت اشخاص اخري لم احادثهم من اكثر من اثنتي عشره سنه ولم اتذكر ايضا الاسباب وهم ايضا لم يحاولو الحديث معي لنفس السنوات فانا لست وحدي من يملك القسوه والعند فوجدتني اصرخ بين ضلوعي كم تساوي الحياه لنعيش كل هذا الخصام وكل منا متمسك برايه فبالطبع تغيرت النفوس والاطباع كم باقي من العمر ليضيع بلا اصحاب ولا ذكريات الا الاليمه منها فبين رفضي واصراري بحثت عنها وبداخلي احاسيس متفرقه احدها يشعر بالضيق والاخر يحاول الانتصار ويشعرني ان الحياه لا تستحق ان نتخاصم لاجلها فبحثت عن رقم هاتفها المحمول ووجدته مغلق لاول مره تابعت في الاتصال لايام كان مغلق الي ان وجدته يوما اعطي جرس فكان الحياه وقفت امامي فجاه ماذا فعلت انا بنفسي وماذا ساقول لها ففاجاني صوتها وبالطبع لم تعرف صوتي سالتها عن حالها استغربت وسالت من انا اخبرتها باسمي ولكن طلبت معلومات اكثر كي تعرفني فقلت طالما لا تذكريني فلا داعي للاكمال واغلقت الخط ربما هربا من ان تعرف اني انا المتصله وربما لسبب في نفسي جعل احد الشعورين ينتصر علي الاخر واصابتني حاله من الحنق والضيق فاخذت اتافف لما فعلت فاخذت اشيائي وتركت عملي ذاهبه الي بيتي وانا بنفس الضيق فوجدت كل شيء يتعطل في الطريق كانها انذارات لا اعرف مخزاها ووصلت بيتي بعد عناء وانا من داخلي احترق ابعد كل هذا الغياب نتحدث ماذا اقول وماذا ستقول واي مشاعر ساتحدث بها وانا اصلا لا اذكر منها الا اسمها فعاد الاحساس الاخر يحاوطني وتردد نفس السؤال هل تستحق الحياه كل هذه القسوه والخصام وكم تساوي لحظه ان تحتاج صديق ولا تجد ففكرت ان احادثها مره اخري او ارسل لها رساله ولكن لا اعرف ماذا ساقول فكتبت هذه الكلمات لعلها تطفئ نار بداخلي ولعلي استطيع ان اجعلها تقراها فتسقط الحواجز بلا كلمات ولكن الاهم من حديثي معها اناعطي نفسي فرصه اخري فالماضي وان صفحه وانطوت بكل ما فيها ولكن الحاضر والمستقبل معنا فلاداعي لان نضيعهما في فراق لاسباب ربما لا نتذكرها بعد سنوات ووقتها وبعد طول الغياب لن نحتاج ان نتحدث من جديد
وصف الاحساس
تحياتي

هناك 6 تعليقات:

Ramy يقول...

شعور صعب جداً يا وصف


بس أحمد ربنا أن محصلش شيىء زى كدة معايا

يمكن مهما بغيب بس بتصل من وقت للتانى بأصدقائى حتى لو مبيتصلوش

معرفش شيىء غريب بيخلينى اعمل كده

بس كويس انى بعمله (:(:

يارب تكونى احسن دلوقتى

ربنا يوفقك دايماً

نسرين شرباتي "أم سما" يقول...

انا حصلت معايا حكاية زي دي لكن مش بالزبط
صديقة كانت الأنتيم زي ما بيقولوا
اتجوزنا وتواصلنا فترة
والحياة بتلهي
جيت اكلمها بعد فترة موبايلها مبيردش
سنة كامل وانا بحاول من غير فايدة
لحد موصلتلها صدفة وعرت ان كان موبايلها مسروق
المهم
اتكلمنا
لكن محستش جوايا انها حاجة مهمة زي زمان
ومحستش بالرغبة اني اكلمها زي زمان
يمكن انا من جوا اتغيرت
وحصلت معايا حاجات كتير هيا معرفهاش
ولو عرفتها حتكرهني
المهم ان احنا بنتغير
بنكبرا
نظرتنا للأمور مش زي كانت
فبيصبح وجودهم في حيانا شيء مش أساسي

وصف الاحساس يقول...

رامي

الحمد لله انك ما مرريتش علي الاحساس ده قبل كده
والحمد لله برده اني طلعت منه باخر سطرين من الرساله ان الماضي خلاص فات انما الحاضر والمستقبل لسه معانا
وزمان قالو مش عيب انك تغلط العيب انك تكرر نفس الغلط مره تانيه

وصف الاحساس يقول...

نسرينا

الزمن فعلا بينسي واحنا بنتغير
صعب المشاعر ما تتغيرش
مش بعد سنين نقدر نرجع تاني
بس زي ما قلت الماضي خلاص مالناش يد فيه
انما ال جاي لازم نحافظ علي ال باقي منه
نورتي يا قمر
تحياتي

Ms Venus يقول...

احساس فعلا صعب اوى اوى

الحياه بتاخدنا من ناس وبتاخدهم مننا

يمكن فى وقت كانوا اقرب الناس لينا

لكن دلوقتى حتى مش بنكلمهم

انا فاكرة ان اصحابى فى الكلية عمرنا ما كنا بنفترق ابدا

دلوقتى هما فين وانا فين

كل واحد راح وانشغل فى حياته

واتقطعت العلاقات بينا وبلا سبب بجد

اتكلمتى فى موضوع واقعى جدا يا وصف بجد

ومتعب

وصف الاحساس يقول...

فينوس

الفتره بتاعت الكليه اجمل فتره بنعيشها وبنحب نفتكر اصحابها بس للاسف الحياه ما بتديناش فرصه اننا نفتكر بعض وكان الفراق ده مكتوب علينا بس جايز بتعوضنا بناس تانيين بس بنفضل برده محتاجين صحابنا ال عاشو معانا احلي الاوقات
نورتيني يا قمر
تحياتي